Voor iedereen is 2020 een bijzonder jaar. Het Corona-virus heeft ons leven drastisch beïnvloed. Ook als je een vakantiehuis hebt gekocht om te verhuren, dan heb je ermee te maken. Wat zijn de gevolgen voor de verhuuropbrengst van je vakantiehuis in 2020?
Parken gesloten
Door de lockdown zijn een aantal vakantieparken een tijdlang gesloten geweest, zoals bijvoorbeeld Center Parcs Zandvoort. Als een park gesloten is, heb je helemaal geen huurinkomsten. Tenzij je een gegarandeerde huuropbrengst hebt afgesproken en deze wordt uitbetaald. Klein lichtpuntje is dat er op parken die gesloten waren groot onderhoud heeft kunnen plaatsvinden, zonder dat vakantiegangers daar last van hebben gehad.
Parken open maar nauwelijks verhuurd
Andere vakantieparken zijn weliswaar open gebleven, zoals bijvoorbeeld Résidence Klein Vink te Arcen van Roompot, maar de verhuur heeft een periode bijna stil gelegen. Als je op deze parken had geboekt dan had je het park vrijwel voor jezelf. Er waren immers bijna geen andere gasten. Waar je normaal in de voorjaarsvakanties als verhuurder een mooie huuromzet zou hebben ontvangen, bleef het stil op de boekingssites. En boekingen die al gedaan waren, werden voor een groot deel geannuleerd.
Opleving verhuuropbrengst van je vakantiehuis
Nu de zomer is aangebroken en de lockdown versoepeld is, komen de boekingen weer goed op gang. Veel Nederlanders gaan in eigen land op vakantie en ook buitenlanders weten de Nederlandse parken weer te vinden. Zo wordt de huuropbrengst over heel 2020 waarschijnlijk toch nog enigszins behoorlijk, maar het verlies van het voorjaar zal waarschijnlijk niet meer helemaal worden goedgemaakt.
Dynamic pricing voor betere verhuuropbrengst van je vakantiehuis
Doordat de vraag naar vakantiehuizen ineens sterk is opgeleefd, stijgen ook de prijzen. Sommige boekingssites gebruiken een zogenaamd dynamic pricing system. Dat betekent dat de computersoftware merkt dat de vraag naar vakantiehuizen sterk toeneemt en dat systeem verhoogt vervolgens de prijzen. Dit komt door vraag en aanbod: de vraag neemt toe en het aanbod (van vakantiehuizen) blijft gelijk, dus dan stijgt de prijs. Dit kan een gunstig effect hebben op je huuropbrengst.
Een optimale huuropbrengst is echter afhankelijk van een goede bezettingsgraad en een goede prijsstelling. De bezettingsgraad is de mate waarin je vakantiehuis verhuurd is. Bijvoorbeeld 15 dagen verhuurd per maand (van 30 dagen) betekent een bezettingsgraad van 50%. Als je veel verhuurt voor een lage huurprijs dan heb je daar niet zo veel aan. Het liefst zou je de huurprijs zo hoog mogelijk zetten. Maar ook daar zit een omslagpunt in.
Er zijn voorbeelden waarin een 4-persoons woning voor een weekend in juli 2020 meer dan EUR 1.200 moest kosten. Het systeem merkte dat er veel vraag was en heeft de prijs dus hoger gezet. Vervolgens werd dat weekend echter niet geboekt. Een hoge prijs lijkt mooi als je verhuurder bent. Maar als dat weekend dan niet verhuurd wordt omdat het te duur is, heb je er uiteindelijk helemaal niets aan. Het gaat er dus steeds om de balans te vinden tussen zo veel mogelijk bezetting en een zo goed mogelijke huurprijs. Als de verhuurorganisatie goede software heeft die dit goed kan afstemmen, dan kan dat een behoorlijk hoger rendement opleveren voor jou als verhuurder.
De corona-crisis heeft gevolgen voor de verhuuropbrengst van je vakantiehuis in 2020. Hopelijk wordt 2020 in alle opzichten nog een mooi jaar!